AAFJE VERGROOT ONLINE ZICHTBAARHEID MET EEN SOCIAL MEDIA CAMPAGNE

Een social media campagne om nieuwe medewerkers aan te trekken? Met Het Marketing Lab hielpen we Aafje met de uitvoering. Aafje bracht al een sterke basis en koers mee, waardoor we samen snel mooie stappen konden zetten. Aafje is een zorgorganisatie in Rotterdam en omstreken. Aafje biedt wijkverpleging, revalidatiezorg en zorg in verpleeg- en verzorgingshuizen. Aafje had al een passende boodschap en focuspunten om met online communicatie naar buiten nieuwe medewerkers aan te trekken. Wij hebben ze geholpen met de uitvoering ervan.

DE UITDAGING

Aafje wilde online meer zichtbaar zijn waarin de campagne “Aafje, jouw plan A” krachtig uitgedragen werd, maar waarin ook de eigen medewerkers een actieve rol kregen. De campagne richtte zich op het aantrekken van nieuwe collega’s, met extra aandacht voor zzp’ers vanwege de veranderingen rondom de Wet DBA. Hoewel deze wetswijziging meespeelde op de achtergrond, was het expliciete doel om dit niet in de teksten te benadrukken.

Een belangrijke uitdaging in de zorgsector is dat de
cao-afspraken grotendeels vaststaan en bij vrijwel alle zorgorganisaties gelijk zijn.

Aafje onderscheid zich door o.a. vooruitstrevend te zijn en goede arbeidsvoorwaarden te bieden. Daarbij zijn ze al drie keer op een rij beste werkgever geworden. Vanuit medewerkers kwam persoonlijke betrokkenheid van Aafje bij haar medewerkers, de ruimte voor ontwikkeling en eigen regie, de innovatieve werkomgeving en de warme bedrijfscultuur naar voren. Aafje wilde laten zien dat zij méér biedt dan alleen de standaardvoorwaarden: een werkplek waar medewerkers zich écht gehoord en gewaardeerd voelen.

ONZE OPLOSSING

De ingrediënten, denkrichtingen en overkoepeld campagne idee was al aanwezig vanuit Aafje. Wij hebben het geheel bij elkaar gebracht en verspreid via social media. Je zou ons bij deze campagne kunnen zien als de buitenboordmotor van de communicatieafdeling van Aafje. 

Een social media campagne met organische posts en advertenties, verspreid over verschillende platformen waarbij er nadruk werd gelegd op de volgende punten: waar onderscheid Aafje zich in ten opzichte van andere organisaties? Posts werden verdeeld in de 4 pijlers van Aafje die allemaal een eigen landingspagina hebben. De platformen die we hiervoor hebben ingezet zijn LinkedIn, Instagram, Facebook & TikTok. 

ONZE AANPAK

4 CATEGORIEËN & 3 FORMATS

In de voorbereiding van het maken van de content hebben we gewerkt met de 4 categorieën die Aafje al had opgesteld, zoals ‘medewerker op 1’ en ‘goede werk-privé balans’.

Hiervoor hebben we
verschillende formats op maat gemaakt om de posts visueel herkenbaar te maken. Hierbij hebben we quotes, animaties en foto’s gebruikt.

ECHTE VOORBEELDEN, VAN ECHTE MEDEWERKERS

Voor de teksten van de posts en in de formats hebben we de input gebruikt van medewerkers verhalen die Aafje al beschikbaar had. Voorbeelden die mensen echt een keer gezegd hebben en waar medewerkers bij andere organisaties tegenaan liepen. Waardoor we goed de juiste snaar konden raken.  

ADVERTEREN VOOR MEER BEREIK

Voor Aafje hebben we ook advertenties op verschillende platformen ingezet voor een crossmediale aanpak, waarbij de kanalen elkaar versterken. Hiervoor konden we goed Rotterdam en omstreken targetten en per platform andere targetting aanhouden. Zoals op LinkedIn functietitels en studierichtingen, en op Meta interesses zoals ‘zorg’ en ‘verpleegkundige opleiding’. 

Het Marketing Lab en Aafje

HET RESULTAAT

Aafje had de basis al stevig staan: sterke landingspagina’s, een duidelijke boodschap en sterke inhoudelijke pijlers. Wij mochten meebouwen aan de uitvoering, met als resultaat een social media campagne die op de juiste manier balanceert tussen naamsbekendheid, de propositie ‘Aafje is jouw plan A’, en het aanjagen van kwalitatief verkeer naar de landingspagina’s. Door échte medewerkers een podium te geven, de inhoud, de voordelen en doorgroeimogelijkheden weet Aafje zich te onderscheiden van andere organisaties. Daarnaast hebben we bijgedragen aan meer bewustwording onder potentiële nieuwe collega’s.

KLAAR VOOR DE VOLGENDE STAP?

Wil jij ook een campagne die raakt en sollicitanten oplevert? We denken graag met je mee over hoe we jouw organisatie sterker kunnen positioneren. Plan een gratis marketingconsult en ontdek wat we voor jou kunnen betekenen.